Dat zei Commodore-topman Ben van Wijhe vrijdag tegen de aandeelhouders van
zijn bedrijf. De topman kwam met een stortvloed aan slecht nieuws. Commodore
behaalt amper omzet, kampt met hoge schulden en zag enkele belangrijke
bestuurders opstappen. Daarnaast liepen enkele voorgenomen overnames, die
tot veel meer inkomsten hadden moeten leiden, op een faliekante mislukking
uit.

Eerder deze week bereikte de malaise een hoogtepunt met de
bekendwording van het faillissement van een dochterbedrijf van Commodore.
Dit zou ‘per abuis’ zijn gebeurd, zo liet het bedrijf weten.

Vrijdag bleek echter de financiële situatie van het moederbedrijf ook niet
rooskleurig. Commodore heeft meer dan 36 miljoen euro aan schulden uitstaan.
De belangrijkste schuldeiser is Tulip, de Nederlandse computerfabrikant van
weleer die eind 2004 voor 24 miljoen euro de merkrechten op Commodore
verkocht. Daarvan heeft Tulip nu nog ongeveer 20 miljoen euro tegoed. Naar
deze centen kan Tulip waarschijnlijk fluiten.

Commodore zegt te streven naar een schuldenvrije balans. Crediteuren
moeten dan wel meewerken, aldus Van Wijhe. Om schulden deels af te kunnen
lossen, wil het bedrijf de merkrechten op Commodore weer verkopen om die
vervolgens weer terug te huren.

Van Wijhe stelde dat al met potentiële investeerders wordt gesproken. Namen
wilde hij niet onthullen.

Van Commodore blijft na verkoop van de rechten niet veel meer over dan een
bedrijf dat het merk onder licentie exploiteert en producten bedenkt. Van
Wijhe: "Voor een toekomst is één ding is belangrijk: het bedrijf moet
zijn schulden saneren.''

Van Wijhe probeerde vanaf 2005 het Commodore-merk tot leven te brengen
door zich te richten op de verkoop van media-apparatuur onder de roemruchte
merknaam. Andere partijen, waaronder Tulip, was dat in de elf jaar ervoor
niet gelukt.

Meer dan dertig miljoen euro aan kapitaal, opgebracht door diverse
investeerders, joeg Commodore er de afgelopen drie jaar doorheen. In het
voorjaar van 2007 dacht het bedrijf dat zijn topproduct, een draagbaar
systeem voor het afspelen van muziek en filmpjes, klaar was voor een grote
lancering. Kort nadat de producten in de winkels lagen, bleek er van alles
mee mis te zijn. De batterij liep te snel leeg, terwijl de muziek en
filmpjes niet binnenkwamen op het apparaat. "Mensen die niet de
Commodore-beleving hadden, konden er niet mee omgaan,'' erkende Van Wijhe
vrijdag.

De topman vertelde zijn aandeelhouders dat nieuwe producten net klaar zijn.
'Golden Testsamples' werden ze in een presentatie genoemd, die afnemers nog
moeten testen. Winst zal er amper meer mee worden gemaakt. Daarvoor zijn de
prijzen van mediaspelers te hard gedaald, aldus Van Wijhe.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl